torsdag den 6. oktober 2011

Madplan uge 40.

Ja selv om jeg ikke lige har fået skrevet noget her, så spiser vi altså alligevel. Har tænkt meget over hvorfor jeg egentlig laver madplan. Jeg husker ikke, at mine forældre lavede madplan. Manden griner også lidt af mig, når jeg sidder der og planlægger mad en uges tid frem. Men jeg har oplevet, hvor dårligt og ensformigt vi spiser, når vi ikke planlægger. Uden planlægning kommer vi nemt til at leve af kylling i ovn med forskellige kartoffelprodukter og frosne grøntsager til, spaghetti med kødsovs eller bare pølser (en af mandens livretter) og mad med bacon, f.eks omelet, æggekage, spaghetti og lign med bacon til. De dage hvor vi ikke engang kune overskue det, spiste vi ude eller hentede færdigmad. Og det var bestemt hverken sundt eller billigt.

Med planlægning af 5-6 måltider og rester for resten, har jeg mulighed for at have handlet ind til en uge af gangen, og uanset i hvilken rækkefølge vi spiser maden så er der noget som er forholdsvis let at gå til. Og vi sparer en del penge på ikke at spise ude eller take-away 1-2 gange i ugen. Derfor der pludselig er råd til de røde bøffer.

Hvordan jeg så vælger mine retter til ugens løb? Tja jeg går i kælderen og kigger i fryseren. Åbner køkkenskabe og køleskabet. Hvad har vi, og hvad trænger til at blive spist. Og så forsøger jeg at få ideerne til at springe ud på papiret. Det er ikke altid helt let, for ingen her gider spise torsk 3 dage. Og jeg gider ikke bacon 3 gange i ugen. Generelt køber vi stort ind, når der er kød på tilbud. I sidste uge købte vi f.eks billigt blandet fars (4*450g i fryseren) og færdige pandebøffer (der var vist 13 i pakken). Og det skal jo så fordeles lidt ud, før det bliver for gammelt. Grønt forsøger jeg at købe efter årstiden, og når jeg kommer i mere fast arbejde igen, kommer jeg til at prioritere økologien højere.

Madplan uge 40:

  • Mandag:
    • Pandebøffer med rester fra sidste uge.
  • Tirsdag:
    • Blomkålsgratin med skinke. Skinketernene blev fundet i fryseren, som en lille rest fra sidst vi havde lillebror og hans dejlige familie på besøg heroppe. Der lå en rest skinke mere, gad vide hvad den skal ende som.
  • Onsdag:
    • Koteletter med ris, karry og stegte ananas.
  • Torsdag:
    • Manden bestilte spaghetti og pølser, men heldigvis var der en masse rester i køleskabet, som vi var nødt til at spise.
  • Fredag:
    • Oksehøjreb. Har købt et stykke kød, hvorpå der stod højreb. Men der stod også at den havde behov for 2 timers kogetid. Forstår ikke lige, hvad der sker for de svenske udskæringer. Men det bliver vist en herlig simreret med mos til.
  • Lørdag:
    • Rester
  • Søndag:
    • Biksemad. Satser på der er nok rester til biksemad. Elsker biksemad med spejlæg til.

Bon appetit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for hvert et lille ord du har lyst til at skrive til mig.

TAK for at du tog dig tiden til at kommentere.
Det gør bloggen lidt sjovere.