lørdag den 15. oktober 2011

Mums nogle gode krydderboller.


Lækre krydderboller bagt på brændekomfuret.
Heidis verdens lækre krydderboller. Ja det er sådanne nogle jeg tænker på, når jeg spiser dem.
De lækreste boller jeg har smagt længe.
Opskriften finder i lige her. Jeg skriver den også lige ind i indlægget, da jeg har oplevet at de kan forsvinde fra hjemmesiderne, og så er min gode opskrift jo væk.

2½ dl lunkent vand
50 g gær
½ tsk salt
1 æg
75 g sukker
75 g blødt smør
1½ tsk stødt kardemomme
ca. 550 g hvedemel


Gæren opløses i vandet, og sukker, æg, smør og salt røres i.
Bland mel og kardemomme og tilsæt det lidt efter lidt.
Dejen æltes godt igennem - den skal være blød og smidig. Den skal derefter hæve i 2 gange 15 minutter, og æltes forsigtigt efter hver hævning. Efter sidste gang æltning formes dejen til boller, som hæver tildækket på bagepladen i 15 min.
Nu håber du at brændeovnen er okay varm, ca 200 grader. Bollerne pensles med æg, hvorefter de bages midt i ovnen i ca. 15 minutter. Hold øje med dem, da de godt kan blive lidt mørke.
Når de er færdigbagte køler de af på en rist - er fryseegnede.

Næste gang skal jeg så bare lige huske,
at min ovn stadig ikke kan rumme 12 boller der hæver helt vildt.

Bon appetit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for hvert et lille ord du har lyst til at skrive til mig.

TAK for at du tog dig tiden til at kommentere.
Det gør bloggen lidt sjovere.