søndag den 12. februar 2012

Mad stafet.

Jeg er jo med i den der madstafet som Nina fra Kunster på køkkenbordet har startet. Og mine ingredienser har jeg fået stukket ud af Fenja fra Fenjas mad. Ingredienser er lakrids, mango, rødkål, skaldyr og linser og de har stået skrevet op på en seddel, siden jeg kom hjem fra juleferie. Midt i januar fik jeg dem købt (dem jeg ikke allerede havde i køkkenskabet), og så har de ligget på køkenbordet og kigget ondt på mig siden. Jeg er virkelig blevet udfordret.

Linser er bestemt ikke noget som normalt indgår i vores køkken. Alligevel havde jeg en pose røde linser liggende i køkkenskabet, fra en dag jeg faldt over dem i netto, og håbede på at manden bedre kunne acceptere dem i chili con carne. Han hader bønner og linserne var ikke meget bedre. Så at skulle lave noget ud af dem var vist god træning.

Mango plejede bare at være noget  jeg serverede for araerne. En gang vi skulle have gæster til morgenmad (inden vi gravede stuen ud i Hou), havde jeg en liggende i frugtskålen, som var meget moden. Naboen kommer lidt før resten og spørger om der er noget hun kan hjælpe med. “Ja hun kan da lige skære den der ud i både.” Jeg skulle nok have lyttet til hende, da hun sagde, at hun ikke vidste hvordan hun skulle gøre. Jeg tegnede og fortalte og gik lige ind i stuen med brødet. Da jeg kom tilbage til køkkenet, var den blevet forvanlet til mangomos, og jeg mener virkelig grast til ukendelighed. Ved ikke om hun havde været oppe at stå på den. Den kune på ingen måde reddes. Øv.

Rejer og rødkål så jeg ikke de store udfordringer i. Lakrids var det straks meget værre med. Jeg havde både lakridssirup og lakridsrodspulver i skabet, men jeg har virkelig ikke evner til at finde på andet end is med toppings. Sorry men jeg elsker det virkelig på den måde. Ved godt det er kedeligt.

Men jeg tog kampen op med dem og fik da noget ud af det.

  • Mangokokoslassi.
  • Rødkålssalat med citrusfrugt (og rejer på andendagen).
  • Linsehummus.
  • Serveret med entrecotesteg fra Irland.
  • Til dessert smørkolais med lakridspulver og sirup.

Opskrifter og billeder kommer i næste indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for hvert et lille ord du har lyst til at skrive til mig.

TAK for at du tog dig tiden til at kommentere.
Det gør bloggen lidt sjovere.