mandag den 24. december 2012

Julehilsen og karrysalatmangel.

Så er det endelig juleaften. Og den er blevet hvid.
5 cm i går aftes og 10 cm i nat, så nu har vi 50 cm sne igen, og den ser helt hvid ud på overfladen. Jeg havde nær aldrig fundet dasset i morges. Så det bliver hyggeligt at grille ude i dag. And og steg har nemlig bestilt en saunatur i webergrillen, og det må jeg jo lytte efter.

Dagen skal gå med svensk tvhygge. Håber jeg kan lære lidt om de svenske traditioner. Lige nu diskuterer de takt og tone, og man må endelig ikke komme for tidligt. Det blev faktisk fremhævet at kommer man 5 min før, så venter man uden for døren til det er tid. Og man kommer heller lidt for sent end ½ time for tidligt. Jamen så forstår jeg bedre at den fest vi har været til, der var vi de første der kom. Og nu forstår jeg, hvorfor jeg altid er bange for at naboerne ikke kommer, for de kommer altid præcis til tiden og ikke ½ time før, som jeg er vant til hjemme fra Danmark.

En ting jeg har fanget der er vigtigt er "Kalle ankas julshow" eller som vi siger "Disney juleshow". Det ser alle!!! Det kommer kl 15, og det må jeg vist hellere nå. Jeg ved at de ikke har de samme film i den som på dansk tv, for det er noget Disney bestemmer. Glæder mig og har ladet op til det de sidste par dage på youtube, hvor man kan finde de fleste film.

Jeg har arbejdet meget her op til jul og manden har fået lov at handle lidt godter til os. Han fandt det meste der stod på sedlen deriblandt dansk leverpostej og skovmandsbrød, hvilket hedder "bondens surdegsbröd". Vi morede os ret meget over at skovmanden har fået en gul hue på, en kone under armen og en bondegård i baggrunden. Skægt at der er så store forskelle på så kort afstand.

Men han så lidt slukøret ud efter shoppeturen, for han havde ikke fundet karrysalat. Google is my friend, og nu er foodfanatic også. Hun havde en opskrift på karrysalat, og den er virkelig nem og lækker (siger manden, jeg spiser det ikke). Vi udelod æg og lagde det ovenpå i stedet for. Sådan vil han have det. Mums. Men jeg har glemt kirsebærsovs. ØV.

Året er løbet afsted og vi har allerede boet her over et år. Alt for meget er sket både her og i Danmark. Mine blogge er blevet glemt i en periode, hvor jeg har skullet vænne mig til at arbejde på svensk, men nu mærker jeg at jeg er tilbage. Og jeg kan jo se i statestikken, at der fortsat er nogle der dumper ind indimellem.

En rigtig glædelig jul til jer alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for hvert et lille ord du har lyst til at skrive til mig.

TAK for at du tog dig tiden til at kommentere.
Det gør bloggen lidt sjovere.