tirsdag den 14. februar 2012

Madstafet 2. del.

Jeg er jo med i den der madstafet som Nina fra Kunster på køkkenbordet har startet. Og mine ingredienser har jeg fået stukket ud af Fenja fra Fenjas mad. Ingredienser er lakrids, mango, rødkål, skaldyr og linser og mine retter blev

  • Mangokokoslassi.
  • Rødkålssalat med citrusfrugt (og rejer på andendagen).
  • Linsehummus.
  • Serveret med entrecotesteg fra Irland.
  • Til dessert smørkolais med lakridspulver og sirup.

Først rødkålen. Men der havde været “mus” i den. Sådan går det når ting skal ligge så længe før “man” tager sig sammen.

032a

Rødkål snittes, blandes med en frisk mandarin i stykker, 1 dl tyrkisk yoghurt og et skvæt fløde. Blandes godt og stilles på køl til aftensmaden skal spises. Jo længere den står, jo mere tøselyserød bliver den.

030

035

Linserne var bestemt en udfordring. De er ikke et stort hit her i huset, på trods af de var landet i køkkenskabet engang. Så kom jeg i tanke om at jeg ææælsker hummus, og det måtte da kunne laves af linser. Så jeg kogte hele posen. Nu kunne jeg jo lige så godt lave base til fryseren. Til næsten en pose røde linser brugte jeg 2 gange så meget vand (det stod på posen), et løg og 3 store fed hvidløg. Koge, koge. Drænede det i en si og blendede det. Delte portionen i tre og puttede de to i fryseren. Den sidste kom i blenderen igen med mange små fed hvidløg og hørfrøolie. Blende, blende. Mere olie på toppen. Færdig.

021

023

028

Begge dele blev serveret med en lækker rosa/rød entrecote fra Irland.

039

Resten af rødkålssalaten blev spist dagen efter til frokost sammen med en kæmpe håndfuld rejer. Men glemte at tage billeder.

 

Resten af madstafetten kommer i morgen…

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er glad for hvert et lille ord du har lyst til at skrive til mig.

TAK for at du tog dig tiden til at kommentere.
Det gør bloggen lidt sjovere.